Laatste weekje!! - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Myrthe Schaik - WaarBenJij.nu Laatste weekje!! - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Myrthe Schaik - WaarBenJij.nu

Laatste weekje!!

Door: Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

16 April 2014 | Suriname, Lelydorp

Dan is het aftellen nu onbewust toch echt begonnen. Donderdag vliegen we alweer terug, maar wauw.. wat ik terug kijken op een mooie tijd hier in Suriname.

Vanaf afgelopen donderdag zijn wij voor 2 dagen in Paramaribo zelf gebleven om te overnachten. Het voelde voor ons echt als vakantie. Ook omdat nu onze stage klaar is. We halen nog wel elke dag de kinderen op van school. Maar goed... om terug te komen op "onze vakantie", we hadden onze spullen ingepakt (het leek wel bagage voor 2 maanden) en logeerde in 'hotel' genaamd "Zin". Het zit midden in het centrum en heeft een lekker zwembad. Dit was handiger omdat wij zaterdag ochtend vroeg op excursie-trip gingen. En Lelydorp ligt dan te ver van de stad en de taxi is niet altijd op tijd..vandaar!

Zaterdag ochtend zijn wij om half acht samen met 17 andere naar Frans Guyana en Galibi vertrokken. Galibi staat voor "ga leven". Dat was dus het doel van de trip volgens de gids. We hadden een ontzettende leuke gids. Een donkere man met super lange rasta haren en heel veel humor.

Eenmaal aangekomen bij de verzamel plek gingen wij met 17 man richting Frans Guyana. Dat was ongeveer 2 uur rijden en nog een kwartiertje ben een gammel bootje. In de bus kregen we te horen dat het een natte tour zou worden dus nog snel bij een Chinees vuilnis zakken aangeschaft om onze spullen in te doen en als regen poncho te gebruiken. De tocht naar Frans Guyana viel nog mee met het nat worden.
Daar veilig aan gekomen zouden we een rondleiding krijgen bij een gevangenis. Onze gids wilde alles zo positief en leuk mogelijk houden maar wilde ook een stukje geschiedenis vertellen over de gevangenis en de slavernij. Best heftig!! Daarna liepen we door het dorpje verder en langs een marktje. Even wat gedronken en met de boot verder naar Galibi. Deze tocht was nat, héél nat!!!!! We moesten zeker 1,5 uur varen maar het water was zo heftig, dat we alles in ons gezicht kregen. Ik heb de hele reis alleen maar gelachen om mijn blonde diva,Wendy!. Ze vond het maar niets die regen en wind. We hebben de grootste lol gehad in dat bootje. Op een gegeven moment waren we maar liedjes aan het zingen en" ik zie, ik zie, wat jij niet ziet" aan het spelen. Super leuk!

Op zich ben ik niet echt een natuur mens, en je maakt mij niet echt blij met een wandeling door een groot bos of iets.. maar wauw, wat is Galibi mooi. Ik heb echt mijn ogen uitgekeken. Witte stranden, palmbomen en heel veel water met kleine eilandjes. Ik ben heel erg blij dat ik zoiets heb mogen en kunnen zien.

Aangekomen in Galibi kregen we onze slaapplekken te zien. We dachten dat we heel erg "back to basic" zouden gaan maar dat viel erg mee. We hadden een mooie hut met goede bedden en een klamboe. Wij sliepen dat met 6 personen. Ook heel erg gezellig.
Rond half 8 kregen we lekker eten, gebakken banaan met Saté Sauw , ja klinkt niet heel lekker maar het is ontzettend lekker. Ook hebben we Sautos soep gegeten. Een heerlijke bouillon waar je dan kip en andere groentes in doet, heerlijk! Het eten en drinken was super goed verzorgd. Er was meer dan genoeg voor iedereen. Na het eten kregen we een dans van de stam te zien. Ik had er hoge verwachtingen van maar helaas stelde het niet heel veel voor, maar was toch ook wel leuk om eens gezien te hebben.
Rond 11 uur gingen we weer met de boot op zoek naar schildpadden op een ander eiland. We moesten zo stil mogelijk zijn en vooral niets van lichten of flitsen gebruiken.
Uiteindelijk zijn we 4 grote schildpadden tegen gekomen. Twee daar van waren bezig met het leggen van eieren. Er gaat een heel proces aan vooraf. We hebben alles van het begin tot het einde mogen meemaken. Super mooi en bijzonder!. Over een kleine 2 maanden komen de eieren uit en zijn er weer veel baby schildpadjes. Dit zijn allemaal van die dingen die je waarschijnlijk niet vaak zal zien.... Maar ben zo blij dat ik deze kans wel gehad heb.

De volgende dag was het helaas heel slecht weer, dus zijn we op tijd terug gegaan. Op de terugweg met de boot stond het wind anders dus hadden we veel minder last van het golven. Iedereen was lekker lui dus het was helemaal stil in de boot en de natuur was weer zo mooi. Heb voor heb voor het eerst echt bewust kunnen genieten van de natuur.
Uiteindelijk hebben we weer een paar uur moeten rijden met de bus en waren we rond 4 uur in Paramaribo. We hadden snel taxi gebeld en zijn lekker naar ons vertrouwde Lelydorp gegaan. Lekker snel gaan douchen en heel wat slaap ingehaald. Ben nu net even wakker geworden dus dacht schrijf vast blog voordat ik het vergeet en ga zo meteen weer lekker naar m'n bedje.

We gaan komende dagen nog lekker genieten. Dinsdag willen we afscheid gaan nemen met de kinderen door gezellig te dansen en muziek te luisteren. Dat vinden ze vaak erg leuk. En dan gaan we langzaam beetje het huisje opruimen en onze spullen in pakken....

Ik heb het hier echt super gehad. Het is een hele mooie ervaring geweest en ben mezelf vaak tegen gekomen.. maar uiteindelijk zijn het allemaal leerprocessen...en daar ben ik blij mee!!

Tot over een weekje... trouwe lezers van me!!

Liefs Myrthe

  • 16 April 2014 - 16:53

    Linda:

    Wat is het allemaal snel gegaan en wat heb je mooie stukjes geschreven. Je begint zelfs al Surinaams te praten (wat ik terug kijken op een mooie tijd hier in Suriname) 2de regel van je verhaal. Haha.
    We zullen de verhalen wel verder horen als je weer terug bent. Geniet van jullie laatste dagen daar.
    xxx Linda

  • 16 April 2014 - 21:06

    Corinth Van Schaik:

    Lieve Myrthe,
    Wat een pracht verhaal om te lezen. Daar word ik echt blij van. Tuurlijk is het tropenleven soms hard en zwaar, maar er staat zoveel aan mooie dingen en niet te vergeten mensen tegenover. Je laat die verrijkende ervaringen en indrukken niet daar achter, maar neemt dat allemaal mee in je toekomstige leven.
    We wensen je een heel goede terugreis en sterkte met acclimatiseren terug in Nedrland.
    veel liefs, Co&Ad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Lelydorp

Stage Suriname

Stage Suriname vanaf 18 februari.


Kindertehuis Maria Hoeve in Lelydorp.

Recente Reisverslagen:

16 April 2014

Laatste weekje!!

03 April 2014

xx

18 Maart 2014

Alweer 4 weken weg

05 Maart 2014

:)

01 Maart 2014

Wauw!
Myrthe

voor mijn opleiding pedagogisch werk Jeugdzorg, ga ik samen met mijn klasgenoot Wendy, voor twee maanden werken in een kindertehuis Maria Hoeve in Lelydorp/Suriname.

Actief sinds 07 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1827
Totaal aantal bezoekers 6974

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 18 April 2014

Stage Suriname

Landen bezocht: