Alweer 4 weken weg - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Myrthe Schaik - WaarBenJij.nu Alweer 4 weken weg - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Myrthe Schaik - WaarBenJij.nu

Alweer 4 weken weg

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

18 Maart 2014 | Suriname, Lelydorp

Vandaag zijn we er precies 4 weken, wat gaat dat ontzettend snel zeg. Wil er niet aan denken dat dit ook betekent dat we hier nog maar een maandje zitten .

De salsa lessen hebben we niet meer gevolgd omdat het vorige week niet uit kwam met de werkdagen, we hopen het vanaf morgen weer op te pakken.
We hebben hier een Nederlandse groep ontmoet met 10 studenten, 6 meiden en 4 jongens. Ze verblijven in een studenten huis in Paramaribo. Ook hebben we 2 jongens ontmoet die 10 min van ons vandaan wonen. We zijn dus veel opstap met deze groep. Afgelopen vrijdag avond zijn we met z'n alle bij hun wezen bbq-en daarna uit geweest, heel gezellig!!
Zaterdag middag zijn we met die 2 jongens die bij ons in de buurt wonen naar White Beach gegaan, dat is een aangelegd strand van ongeveer een uurtje hier vandaan. We waren van plan om lekker te gaan bakken en bruin te worden maar natuurlijk als wij daar zijn regent het super hard en is het de hele dag bewolkt. Dus echt bruin zijn we niet geworden maar we hebben wel heerlijk gelegen in hangmatten die we konden ophangen in hutjes die je daar kon huren. Einde van de dag zijn we lekker naar huis gegaan, lekker gegeten en later op de avond nog eventjes met de hele groep op stap geweest.

Gisteren (maandag) was hier een feest dag genaamd Holi Phagwa, hier vieren de Hindoes het nieuwe jaar. Tijdens Holi Phagwa wenst men elkaar " Subh Holi" : een gelukkig nieuw jaar. Het was echt een ontzettend gaaf feest. Tijdens het feest heeft bijna iedereen gekleurd poeder bij zich om daar andere mensen mee te bepoederen. Daarom lopen de meeste mensen ook in het wit omdat dan de kleuren het beste te zien zijn. Wij dus ook. Eerst gingen we met de 2 jongens uit ons dorpje naar de Palmen tuin toe in Paramaribo waar de andere mensen van de groep ook zouden zijn. We waren nog geen 10 min binnen en we zaten al helemaal onder de poeder, we hebben echt super veel gelachen en ongein uitgehaald. Rudy, Wendy en ik hebben op een gegeven moment nog meer poeder gekocht en zijn als 3 kleine kinderen op zoek gegaan naar mensen die nog niet 'vies' genoeg waren. We zagen een groep met jongens in witte shirts en rode banden in hun haar. We hadden ons doelwit gekozen en gingen er op af om hun onder te poederen. Later kwamen we er achter dat hij van de "menselijke toren" was. Er werd een wedstrijd gehouden voor wie het snelst een menselijke toren kon bouwen. Iedereen was netjes in het wit en eentje was in alle kleuren door onze poeder.. oeps ...
Na Palmentuin zijn we naar een ander plein gegaan waar dj's waren. Het was echt super gaaf, ik kan het niet eens goed beschrijven maar het is echt iets wat ik nooit zo vergeten. De sfeer is echt fantastisch. Ook was het heel speciaal om te zien hoe alle culturen met elkaar kunnen feesten op een feest dag van een andere cultuur. Door elkaar te bestrooien met kleurpoeder en ieder er dus gelijk eruit ziet...wordt symbolisch uitgedrukt dat ieder gelijk is: er wordt geen onderscheid gemaakt tussen rangen, standen, armoede en rijkdom.

Vandaag gaan we weer lekker aan het werk en de verhalen van de kinderen aanhoren over hoe hun Holi Phagwa feest was. Ik ben benieuwd!

Tot snel, Liefs Myrthe

• 18 Maart 2014 - 20:35

Denise:

Myrth,

Genieten doen jullie volop en volgens mij kom jij nog weleens terug daar. Lijkt wel of jij er veel langer zit daar. Kijk uit naar je volgende verhaal en foto's.

Knuf uit Loosdrecht

Denise x

• 19 Maart 2014 - 14:51

Corinth Van Schaik:

Hai die Myrthe,
    Leuk om weer van je te horen/lezen. Wat eenfantastische ervaring om het Holi Phagwa-feest op locatie mee te maken en te zien hoe verschillende culturen dan goed met elkaar om kunnen gaan. In ons land was het afgelopen maandag ook Holi-feest, maar de meerderheid kijkt er hier wat vreemd van op als ze zien hoe de Hindoes hun feest vieren. De burgemeester van Utrecht(een blanco)heeft zich tijdens dat feest echter wel laten bepoederen, vond ik hartstikke goed. Wat een mooie foto's zeg. Misschien ga ik er wel iets van scilderen. Genit er nog super van, want het gaat wel razendsnel he?
    Lieve groet, Co