:) - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Myrthe Schaik - WaarBenJij.nu :) - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Myrthe Schaik - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

05 Maart 2014 | Suriname, Lelydorp

Ben ik weer!

Afgelopen zondag hebben we uiteindelijk niet op het land gewerkt maar gewoon bij het tehuis zelf. Ook leuk. Ze waren aan het klussen in de keuken dus eigenlijk hebben wij de hele ochtend lekker buiten gespeeld. Kinderen kunnen zich prima zelf vermaken maar de wat jongere kindjes vinden het nog wel erg leuk als je met ze speelt.

Einde van de dag zijn met alle kinderen naar de moeder van John gegaan. John heeft een eigen grote bus waar alle kinderen in passen. We gingen dus met z'n allen in die grote bus, nou dat was super gezellig. Het leek wel schoolreisje. Muziek hard aan en zingen maar. Super leuk om die kinderen zo te zien!!
We hebben eventjes met de familie gesproken en daarna gingen wij met de kinderen achter in hun grote tuin spelen. Super gave plek aan het water waar de kinderen heerlijk konden spelen. De terugreis in de bus was ook weer super gezellig.

Tijdens het uitgaan hadden wij gemerkt dat onze dans moves echt heel slecht zijn, vergeleken met de gemiddelde Surinamer. Daarom hebben de maandag onze eerste salsa les genomen. Zoals heel gebruikelijk hier was de taxi een half uur te laat waardoor wij ook veel te laat waren bij de salsa les,.. tenminste dat dachten we.
Toch waren wij uiteindelijk de eerste haha!
De les was toch best wel moeilijk maar wel heel erg leuk en leerzaam. Daarom hebben we besloten om de lessen te gaan volgen.We kunnen dan een maand lang 2x per week salsa lessen volgen voor een klein bedrag.

De werk dagen zien er ongeveer wel elke dag het zelfde uit, rond 12 uur halen wij de kleine kindjes op van school. Ze lopen allemaal in school uniform, super schattig. Als het lukt zal ik een foto proberen te plaatsen. De oudere kindjes komen rond 1 uur zelf naar huis gelopen. Dan kleden zij zich meteen om en soms nog even een snelle douche. Ze douchen sowieso vaak en soms wel 2 of 3 x op een dag. Maar dat is ook wel echt nodig met deze warmte hier. Vervolgens heeft Nesta of Nancy (de dochter van Nesta) eten gekookt en kunnen we warm gaan eten. Daarna wordt de afwas gedaan, meestal door de kinderen zelf.We willen ze heel graag helpen en werk uit handen nemen maar dat willen ze totaal niet, Daarna wordt er hard gewerkt aan hun huiswerk, soms echt uren achter elkaar. Goede cijfers halen is hier echt heel belangrijk, Nesta wilt graag dat de kinderen goede diploma's halen zodat ze straks een goede baan kunnen krijgen. Zonder diploma ben je hier namelijk niets. Zodra ze klaar zijn met hun huiswerk kunnen ze een spelletje doen of even uitrusten.

Ook al missen we soms de Mac Donald en de shoarma broodjes, het eten van Nesta is niets om te klagen. Het ziet er elke dag goed uit en we leren vooral op deze manier de Surinaamse keuken, met veel groenten...

Helaas hebben we wel veel last van muggen en zandvlooien, onze benen zien er echt niet uit, het jeukt verschrikkelijk. Gisteren ben ik ook zo slim geweest om boven op een wesp te gaan zitten ook dat deed super veel pijn, maar ja wat moet je dan als iemand boven op je gaat zitten?

Vanavond hebben we weer salsa les, dus we zijn benieuwd!

Tot snel, warme knuffel uit het oh zo warme Suriname xx

• 05 Maart 2014 - 19:57

Linda:

Salsa lessen. Gaaf hoor! Ik denk dat het nog behoorlijk vermoeiend is en dat je misschien nog wel spierpijn hebt ook. Wij zijn blij om te horen dat het zo goed gaat. Hier gaat alles zijn gangetje. Jullie maken heel wat mee, maar je zal zien als jullie terugkomen dat er in Nederland eigenlijk weinig veranderd is, behalve dan de natuur, die loopt behoorlijk uit. De eerste 4 weken zitten er al weer op. Geniet er nog van, want voor je het weet zijn jullie weer thuis.
    Xxx uit Abcoude

• 05 Maart 2014 - 20:08

Denise:

Ga zo door, jullie schrijven soepel. Leuk om te lezen, zeg. Nog last gehad van de wespenbeet? Weer wat bijgeleerd vanavond, hopelijk waren er wat meer leerlingen. Lieve groet vanuit Loosdrecht x

• 05 Maart 2014 - 20:41

Corinth Van Schaik:

Hoi lieve Myrthe,
    Tja als er iets is wat Surinamers en andere zuiderlingen(zie koningin Maxima)beter kunnen dan wij is het wel dansen. Daar zijn de meeste nederlanders te harkerig voor, klompendansvolk dus. Maar als jullie lessen volgen, kun je terug hier vast heel goed scoren met een perfecte Salsa. Mis je behalve de friet ook niet de drop? Kennen ze daar ook vast niet!Succes met de bezigheden en houd alle soorten (tropisch) ongedierte maar van je lijf!
    lieve groetjes, Co

• 06 Maart 2014 - 19:10

Tinie:

He Myrth,
    wat schrijf je toch gezellig. Ik hoor het je vertellen.
    Straks willen we allemaal salsa les van jou!
    Wij bij Intratuin missen je, maar stiekem zijn we gewoon een beetje jaloers.
    Geniet, en lieve groetjes van je buufje en je collegaatjes.XXXXXXXXXXXX